Fem sätt att hålla motivationen uppe

Nästan 80 % (gäller USA) av personerna som går med i ett gym väljer att inte återkomma efter de två första veckorna. Oturligt nog så betyder detta att de har slösat stora mängder pengar och de har inte fått några förbättringar i sina liv. Givetvis varierar denna siffra beroende av gym, tränare, personal och omgivning. Ett fint och välkomnande gym där personal och gymmare utstrålar positivitet och glädje har betydligt större chans att behålla sina nya kunder.

Trotts den dystra siffran så ska du inte ge upp! Här listar vi fem sätt för att säkra motivationen och sätt för dig att stanna och trivas på ditt nya gym.

1. Sätt upp mål!

Denna är given: utan mål finns det ingen anledning att träna, du kommer helt enkelt inte att göra det utan mål. Det spelar ingen roll hur du sätter dina mål men det viktiga är att du sätter dem. Sätt dina mål på följande sätt:

  • Mätbara – hur mycket vikt vill du förlora, öka eller lyfta? De dig själv en siffra som du kan sträva efter när du tränar.
  • Rimliga – målet ska vara utmanande men samtidigt genomförbart genom hart jobb.
  • Specifika – var exakt med dina mål. ”Jag vill gå ner i vikt” är inte ett bra mål. Hur mycket vill du gå ner? När ska du ha gått ner dina kilon? Vad är anledningen till detta?
  • Planera – målet ska vara genomförbart och du ska ha en strategi på hur du ska uppnå detta. Träna två eller fem dagar i veckan? Ska du ha en personlig tränare? Vilken typ av träning ska du utför? Du förstår var jag är på väg med detta. Planera!

2. Uppskatta förändringen!

Om du besöker ett gym och din inställning är att du inte vill prova något nytt, då kommer du förmodligen inte bli långvarig. Att upprepa samma övningar om och om igen är tråkigt och det ger inga resultat. Prova nya träningsformer, byt ut övningar, testa även de övningar du inte tycker om och försök att pusha dig själv!

Genom att ofta ändra ditt mönster så håller du kroppen och hjärnan intresserad. Du kommer bli förvånad över hur mycket du är kapabel till!

3. Socialisera

Människan är social, lär känna personalen, tränarna och andra gymmedlemmar. Genom att göra gymmet till en social plats så känns det mindre jobbigt att åka dit. Du kommer vilja åka dit oftare för att träffa personerna du känner oavsett vilket pass som väntar dig. Många gånger får man bättre kontakt med människor om man tränar på ett mindre gym med färre medlemmar.

4. Fokusera på dina känslor

En 20-årig studie visar att människor som fokuserar mer hur de mår än hur de ser ut är mer motiverade över att gå till gymmet. Detta innebär att du ska fokusera på hur du mår och den positiva känslan som gymmet bidrar till. Mår du bra efter ett pass på gymmet? Bra, fortsätt gå dit!

5. Välj ett träningscenter eller gym som du tycker om

Detta är något som många missar, att vara i rätt omgivning kan vara en motivation i sig. Med rätt faktorer inblandade så kan du hitta det gymmet som passar dig. Glänsande och dyr utrustning behöver inte ha något med motivation att göra. Det är människorna som är avgörande. Är de trevliga? Genuina? På riktigt intresserade av att hjälpa dig? Är stämningen dömande eller välkomnande?

Om du inte trivs på ditt nuvarande gym. Byt då till ett annat och känn efter om stämningen är bättre där.

Lycka till och fortsätt håll motivationen upp!