Hur fick din tränare den snygga kroppen?

Det är inte ovanligt att vältränade personer får höra ”vilken diet använder DU dig av? Jag vill också följa den och bli lika snygg som du”. Det är ofta tränare som får den frågan då det hör till deras jobb att vara vältränade. Många tränare ger sig in i det yrket på grund av att de i grund och botten älskar träning och livsstilen som hör till. Personerna som tränas ser ofta upp till sin coach och vill efterlikna han eller henne.

Många tränare har god insikt i kost och träning och väljer därför att äta nyttigt. Vissa följer en strikt kost medan andra bara äter vanligt. Det är några saker du ska tänka på innan du frågar din tränare om hur han/hon lever för att få den perfekta kroppen…

Genetisk fördel – vissa personliga tränare kan från grunden ha en fördel genom att ha en genetik som ger dem ett försprång i träningen. Självklart är detta inte fallet för alla, vissa jobbar extremt hårt för att få sina kroppar att se ut på ett visst sätt.

De är också människor – även om de oftast äter bra och håller en bra kost så har de givetvis också mat de är extra sugna på. Din tränare gillar också choklad, bröd, pommes frites, alkohol och annan god och ”syndig” mat. Även om de ser bra ut så fuskar de givetvis ibland!

Han/hon älskar att vara vältränad och hälsosam – detta är något som spelar stor roll i varför många personliga tränare har en bra fysik. De är ju deras passion att ha en vältränad kropp! Allt de gör kretsar kring träning och hälsa. Om du gillar att träna lika mycket som din tränare så kommer du snart se att du får en lika fin kropp.

Att tänka på för att själv få en fin kropp

  1. Det är dags för dig att börja älska din kropp! Behandla den väl och ät mycket grönsaker. Det spelar ingen roll vilken diet du följer, ät grönsaker för det är något alla är överrens om att det är nyttigt. Ät frukt istället för godis när du får sug efter socker. Se till att få i dig tillräckligt med protein för att bygga muskler och behålla formen.
  2. Sluta äta skräpmat! Som jag nämnde tidigare, din tränare förstår att det är ok att slarva med maten ibland när begäret tar över. MEN, att se snabbmaten som ett alternativ till en riktig måltid är fel. Att äta snabbmat eller att äta på restaurang ofta leder till ett sämre resultat. De är inte bara transfetter i snabbmat som är farlig, många restauranger har andra saker i maten som du egentligen inte behöver!
  3. Törstig? Drick vatten! Vatten är grunden till ditt välmående och du består själv av 98% vatten. Ge din kropp vad den behöver och drick vatten. Läsk och även juice är fulla av socker. Personer som får i sig mycket socker kommer inte kunna få en slank kropp. Dryck med hög sockerhalt skapar hunger, blodsockerfall och ökar risken för att få diabetes. Drick vatten!
  4. Älska att träna! Livet är vad du gör det till. Även om du aldrig har idrottat, aldrig tyck om sport eller helt enkelt hatar att röra på dig. Res dig upp och testa! Det är fantastisk kul att vara aktiv och få pusha sin kropp till nya nivåer. Allt i vardagen blir lättare om du motionerar regelbundet. Hela livet blir lättare helt enkelt. Desto mer du tränar, desto mindre kommer suget efter skräpmat att bli.

Hitta något du tycker om; det kan vara löpning, tyngdlyftning, crossfit eller bara vissa övningar som du tycker extra mycket om. Intala dig själv att det är bra och att du är bra. Använd positivitet till att övertyga dig själv om att du faktiskt har kul! Om du börjar tro, så kommer det bli sant!

Du kan få en lika fin kropp som din tränare eller någon fitnessprofil som du följer på internet. Eller åtminstone få något i närheten. Det är du som bestämmer hur vägen dit kommer se ut. Jobba hårt, var positiv och ge inte upp!