Träna CrossFit hemma VS träna på din box

Någon gång under sin träning så undrar de flesta som utövar CrossFit om de lika väl kan göra det själva. När de väl lärt sig många av övningarna så tänker många att det kan vara smidigare att träna hemma istället för att behöva åka till sin box. Här listar vi några saker du som kan vara bra att tänka på ifall du vill börja träna hemma.

Motivation

En sak som gör CrossFit olik från många andra träningsformer är dess sammanhållning och gemenskap bland utövarna. Är du motiverad nog att träna ensam? Har du styrkan att pusha dig själv utan dina träningskompisar och din tränare? Vet du hur man korrekt utför en bra uppvärmning och utför övningarna?

Att träna på din lokala box så försäkrar du dig om alla dessa saker. Din coach kommer leda dig och pusha dig så att du når dina mål. Det krävs en viss typ av människa för att kunna driva sig själv vidare och uppnå egna mål på egen hand. Om du har bra disciplin och en bra grund för att träna själv så är det toppen. Annars är det läge att fortsätta träna med dina vänner på din box. Som utövarare vill vi ju självklart se resultat och därför ska vi göra det som ger oss de bästa förutsättningarna för att nå nya mål!

Form och teknik

Om du ska träna på egen hand så ska du vara noggrann med att hålla koll på din egen form och teknik. Lär känna din kropp och ha förståelse för hur mycket du orkar. Det är bättre att gå ner lite i vikt och utföra övningarna rätt. Det kan vara smart att ha en kompis med sig om du träna hemma som kollar att du står rätt, har bra balans i övningarna och som kan säkra ifall något går fel.

En smart sak kan vara att dokumentera sig själv med hjälp av en kamera och sedan analysera rörelserna i efterhand. Då blir det genast mycket lättare att se om man gör rätt eller fel.

trana_crossfit_hemma_2

Stagnation i träningen

Det är lätt att utvecklingen stagnerar när man tränar ensam. Det är alltid bra att ha en träningskompis som kan driva dig vidare och hjälpa dig förbättra dina resultat. En coach och flera träningsvänner på en box ser enkelt om du kör på samma vikt och repetitioner för länge.  Här gäller det att ha en bra disciplin och att dokumentera sina resultat. Bokför din kost, sömn, vikt och styrka för att hålla koll.

Träningsprogram

Det är bra om du redan innan du börjar träna vet vilket program du ska köra. Det finns idag många hemsidor där du kan få tips och idéer om hur du ska lägga upp ditt pass. Detta är en sak som du slipper om du tränar på en box. Då får du färdiga program och uppgifter av din tränare, du kan enkelt fokusera på det roligaste, att bli starkare!

Det viktigaste du bör tänka på om du ska träna hemma själv är säkerhet. Utför du övningarna rätt? Fullföljer du dina övningar så att du maximerar resultatet? Uppnår du dina mål? Om inte, då kan du alltid gå tillbaka till din box!