Undvik att överträna CrossFit

Här listar jag några punkter om överträning samt några råd om vad du kan tänka på för att undvika att träna för mycket.

Du är oftare skadad

Överträning kan i sig leda till seriösa skador på din kropp. Om du fortsätter träna när du är skadad så kan det enkelt leda till något mer alvarligt som tar tid eller i värsta fall, du aldrig blir av med. Låt säga att du börja känna en stickande känsla i din nedre rygg när du gör en explosiv rörelse, exempelvis burpees.  Om du inte tar hand om din kropp och fortsätter lyfta tungt så kommer säkert komplikationer uppstå. Känner du att kroppen börjar säga ifrån och värk kommer smygande, ta en vecka och vila för att återhämta dig innan du börjar träna igen. Det är roligt att träna och speciellt i början men tänk på att du inte kan träna varje dag. Minst en dag vila.

Om du har sömnproblem

Om du träna väldigt mycket, låt säga några timmar om dagen. Då borde du enkelt somna när du sedan går och lägger dig. Det är dock inte alltid fallet. Överträning kan få oss så upp i varv att vi inte kan slappna av när vi ska sova på kvällen. Du ligger kanske och planerar ditt nästa pass, eller sätter mål för nästa vecka i ditt huvud. Allt detta skapar förvirring i din kropp som bara vill slappna av och sova. Tänk på att inte träna för sent, det är bra om kroppen har någon timme på sig att komma ner i varv innan du går och lägger dig. Kom ihåg att mellan 7-9 timmars sömn är det kroppen behöver för att fungera optimalt.

CrossFit slutar vara roligt

Det viktigaste är att CrossFit ska vara kul. Men ofta om du har satt specifika mål i ditt huvud som du eventuellt inte uppnår. Då blir man enkelt besviken och frustrerad. Om du fortsätter träna och inte når dina mål så kan du hamna i en ond spiral. Var noga med att inkludera träningspass där du inte behöver förbättra dig utan där du bara träna för träningen skull. Helt kravlöst. Tänk på det som ett trevligt sätt att umgås med dina kompisar och samtidigt få motion.

overtrana_crossfit2

Planera dina träningspass och håll fast vid planen

Det är lätt att bli frestad av att göra ett nytt pass som din idol nyligen har postat på nätet. Har du redan ett pass inplanerat i din träningsplan, kör då det passet istället. Var noga med att inkludera hela kroppen i dina olika pass, se till att få så stor variation som möjligt.

Lyssna på din kropp

Det viktigaste av allt är att lyssna på sin egen kropp. Ingen kan den bättre än du! Om du har ont i knäna en låt då bli att springa, har du ont i armarna skippa då de tyngsta armövningarna. CrossFit som träningsform är simpel att variera. Att veta vart gränsen går är en viktig del i att vara en bra atlet.

Ta hand om dig, ha kul och lycka till med träningen!